Salah satu kesilapan yang paling biasa bagi pemula fotografi dalam fotografi potret adalah tidak memisahkan subjek anda dari latar belakang. Mujurlah, ia adalah satu kemahiran mudah untuk belajar. Berikut adalah tiga cara mudah untuk membuat subjek anda pop dan memberi potret anda lebih kedalaman.

Tutorial pendek dari jurugambar Manny Ortiz, yang menggunakan (seperti biasa) isterinya Diana untuk menggambarkan tiga teknik mudah: (1) Cahaya latar belakang anda secara berasingan, (2) Gunakan cahaya rim untuk menyerlahkan salah satu sisi model anda, dan (3) Gunakan dua lampu rim, satu di setiap sisi subjek anda.

Berikut adalah beberapa contoh sebelum dan selepas, untuk tiga teknik yang disebutkan di atas. Kegemaran peribadi kita (dan pilihan klasik) adalah yang pertama: mengunakan cahaya latar belakang dengan menyembunyikan SPEEDLIGHT di belakang model anda. Ini mewujudkan kesan halo menyenangkan:

before1-800x792

Jika anda tidak suka cara di atas, gunakan cahaya rim ia akan membantu subjek anda menonjol:

before2-800x774

Dan jika satu cahaya rim adalah baik, dua cahaya rim adalah lebih baik, bukan? mungkin juga. Kami serahkan kepada anda untuk membuat keputusan:

before3-800x719

Berikut adalah pengajaran yang sangat asas, tetapi perbezaan teknik asas ini akan menjadi ketara dengan serta-merta. Jika anda telah membiarkan subjek anda bergabung dengan latar belakang yang tidak menonjolkannya, cuba cara ini untuk beberapa “shot” dan lihat apa yang menyebabkan anda suka. Dan jika anda minat tutorial ini boleh lawati siaran Youtube Manny.